Familien Sletten

Uken som har gått.

Skrevet lørdag 16 februar.

Nå er vi på Vinstra igjen, syns vi har hatt noen fine dager på hytta. sammen med Linnea og Ivar Andre. Når vi kom på tirsdag var det skikkelig ruskete vær og småkaldt i hytta, men det ble godt og varmt utover kvelden. Drømmen er å få inn en vedovn, da hadde det blitt fort varmt.

Men når vi våknet på onsdag, var det drømmevær. Jeg våkner alltid tidlig og var ute å tok bilder av soloppgangen. Ivar Andre syns alle bildene jeg hadde tatt var like, det var de ikke. Men alle var like fine, jeg blir aldri lei av å se en soloppgang og å ta bilder av den.

Spesielt vakkert når man er ved sjøen.

Ivar Andre måkte verandaen og Linnea var med å hakket isen som var under sneen. Resultatet ble en veranda ren for sne, vi satte ut utemøblene og tente lys. Vi har en hytte med enkel standard, men en utsikt med høy standard.

Vi gikk tur nede ved stranda i nydelig sol, hundene elsket å løpe der. Det var helt stille på hyttefeltet, ingen andre var der og ikke bilvei på vinteren, så hundene kunne løpe uten bånd (litt).

Vi var også inne i Oslo en tur og gikk på vår favorittrestaurant på Majorstuen - Gate of India Restaurant. Vi er veldig glad i indisk mat og det er Linnea også så vi koste oss der.

Jeg var veldig spent hvordan det ville bli for Linnea å være med og være borte så lenge fra hjemme. Natten er det verste for henne, da kommer alle tankene om søsteren Laura Iris. For henne er det så smertefullt å tenke på drapet på søsteren at hun stenger det ute på dagen, men om natten innhenter tankene henne. Vi var i aktivitet om dagen, så hun sov bedre her enn hun gjør hjemme og hun syns det var godt å være der. For meg var det målsetningen med hele turen, så jeg er glad hun følte det slik.

For meg har alltid denne hytta vært en oase og heldigvis virket den slik på Linnea også. Jeg er takknemlig Hjerte.

I dag er det mandag 18 februar.

Det var planlagt en hyttetur på fjellet denne helgen, før vi bestemte oss for å reise til Nærsnes på hytta der. Ivar Andre og Isabelle (niese) dro opp sent fredagskveld og fyrte opp hytta. Jeg og Linnea dro etter lørdag ettermiddag og planen var å sove til søndag.

Denne hytta bygde min far og den ligger midt i et hyttefelt med bare slektninger, nå har jeg og min søster overtatt den. Min bror og familie har også hytte i nærheten og noen av de var også på hyttai helgen. Så på kvelden kom ungdommene bort til oss og det ble en kveld med mye liv og glede.

Jeg var veldig spent på Linnea her, fordi de har vært mye på denne hytta tidligere og hun har mange minner her sammen med Laura Iris.

Utpå kvelden fant de ut at de skulle grille ute og tenne lys der Ivar Andre hadde laget uteplass. Det ble nok litt for mye for Linnea, da ble det veldig vondt for henne. Hun savner sin søster så inderlig, hele tiden og tenker så mye på hvordan Laura Iris sin siste tid på jorden var. Hvordan hun hadde det i kampen om sitt eget liv, at det skulle være hennes drapsmann som skulle være den siste som så henne i live. Hun tenker på hvordan livet kunne vært, da hadde Laura Iris også vært med på denne hytteturen, smilt og ledd.

Vi gjennomførte grillingen ute og hadde alt vært annerledes så hadde det vært en fantastisk kveld. Linnea er en sterk jente og gjør alt for at hennes situasjon ikke skal ødelegge for de andre. Hun ble også med ut, men etterpå når vi satt inne rundt peisen ville hun reise hjem igjen og det har jeg så stor forståelse for.

Livet er ikke for amatører, det er så mange som har det vondt rundt omkring bare i vårt lille land. På nyhetene i går var det reportasje om knivstikking og hvor lett det er å bestille alle mulige kniver på nett. Hva slags samfunn holder vi på å få? Det går kaldt nedover ryggen min når jeg hører ordet knivstikking.

Ønsker deg en så fin uke som du kan få - legger ved et bilde av vår grillkveld ute på fjellet.