Familien Sletten

Verdensdagen for psykisk helse 2018 - Vær raus!

Heldigvis rakk vi å ha en koselig frokost før Ivar Andre måtte reise på flyplassen. Vi spiste frokost på Bear Inn, stamstedet vårt, onkel Asbjørn mener de går konkurs når vi reiser hjem .

Når vi kom på flyplassen så var flyet Ivar Andre skulle reise med enda ikke kommet, så han måtte få en helt ny flyrute hjem. Håper og ber om at alt går bra med gutten min Hjerte.

Jeg og Philip har hatt en koselig dag i strålende solskinn. Plutselig parkerte vi ved siden av onkel Asbjørn på en liten bensinstasjon i Thornhill, merkelig greie. Han kjørte arbeidsbilen sin, som han har hatt i over 20 år, det er akkurat en slik bil jeg skulle ønsket meg. Vi hadde egentlig reservert en stor pickup som vi skulle leie på flyplassen, men det var så liten km grense på den, så vi måtte bytte til en Jeep. Det er den bilen som står ved siden av onkel Asbjørn sin på bildet.

Han var på vei til huset sitt i Thornhill som han leier ut, så da ble vi med dit. Jeg har lært noe nytt her, her har alle noe som heter shop - vet ikke engang hvordan det skrives. Men det er viktigere å ha en stor shop enn å ha fint hus. Det er en stor og høy garasje, der man kan ha bilene sine, verktøy og mye rart som man tydeligvis trenger. Iflg onkel Asbjørn så er det slik at når mennene her ser på hus, så er det shopen som er viktigst. Må finne ut hvordan man skriver det, da skal jeg gå inn å rette på det her også.

Og selvfølgelig hadde Asbjørn er stor shop her, som han ikke leide ut, den var full av hans egne ting. Forskjellig verktøy og maskiner, mye som han brukte tidligere.

Det var et koselig sted onkel Asbjørn hadde, mye fin skog bak huset med en sti nedover skogen. Som ikke jeg torte gå alene ellers skulle jeg veldig gjerne gått meg en tur. Men her er jeg redd for bjørn, det er skikkelig bamseland Kul. Og helt seriøst, hvis det er noen som skulle støte på en bjørn, så var det sikkert jeg.

Vi dro å spiste på Polly`s spisested, der hadde de kinamat. Jeg sa det før vi dro dit at jeg spiser egentlig ikke kinamat andre steder enn på Vinstra, for da blir jeg alltid skuffet. Og det ble jeg, det var slik passe godt. Men det var koselig og jeg ble da mett, men vi var enige om at vi drar ikke dit igjen.

Måtte stoppe på veien til flyplassen i dag for å ta en selfie av oss 3 før Ivar Andre reiste hjem til Norge. Guttene syns jeg tar vel mye bilder, men det går stort sett bra :).

I går hadde vi en albumgjennomgang med onkel Asbjørn, han kom til oss med masse albumer og bilder. Det var artig å se, fikk se bilder fra far sin tid i Canada. Og bilder av bestemor, bestefar, oldefar og oldemor, min oldefar reiste også til Canada. Oldefar hadde barn og kone i Norge og planen var å hente de, men det skjedde aldri. Og han kom aldri hjem igjen, men det ser ikke ut som at han giftet seg eller stiftet ny familie. Mye rart som har skjedd når man ser bakover i tiden.

Onkel Asbjørn hadde også noen bilder fra oss når vi var småe, på bildet som ligger ved er det mor i en båt på Kvamsfjellet med alle sine 5 barn. Sikkert far som tar bildet, jeg kan ikke huske å ha sett dette bildet tidligere.

Det var også siste dagen til Ivar Andre i går, jeg syns det var så trist at han skulle reise fra oss. Hadde lyst til å gråte.  Men vi hadde en fin dag, vi spiste nydelig meksikansk mat og gikk på kino. Det lokalet var det kuleste kinobygget jeg har sett, indianerinspirert innvendig. Det er mye preg av indianer her i Terrace og det bor mange her.

For en fin dag vi hadde i går, på kvelden var vi på Thanksgiving middag hos Flora som er venninnen til min onkel. De har vært sammen i "alle år", men har aldri bodd sammen.

Først dro vi på frokost/lunsj på vårt faste sted Bear Country, kanskje dumt å ikke prøve et annet sted. Men her har de så god mat og de har mye forskjellig, så vi rekker ikke prøve alt her. I går bestilte vi noe utrulig godt, salat med kylling, tacosaus og rømme - det var så mye godt oppi den salaten bl.a. oliven.

Mens vi satt og ventet på maten, kom onkel Asbjørn inn. Han hadde sett Jeepen vår på utsiden, det var kjempekoselig. Det er så fint å være sammen med onkel Asbjørn her i Canada og være på hans arena.

Han sier: "Dette er landet for meg". Asbjørn er 83 år og jeg tror han var 19 år når han kom hit første gangen og han dro aldri til Norge igjen. Han har selvfølgelig vært på mange besøk, men aldri bodd i Norge siden han var 19 år.

I går kveld var vi invitert til Flora på Thanksgiving middag og det var så koselig, jeg har aldri feiret Thanksgiving tidligere. Flora og Asbjørn er ikke noe jålete mennesker. Der er det enkelt og veldig ekte, det du ser er det du får. Tror det er slik de fleste menneskene her i Terrace er og det er det som er så fasinerende.

Flora bor ved en stor innsjø og høye fjell, veldig vakkert. I går var det disig, så jeg fikk ikke tatt bilder. Skal tilbake en dag det er sol. Vi hadde regn i går, men det var greit å oppleve det også, vi har vært så heldige med været til nå. I dag og i morgen er det spådd sol igjen.

Thanksgivingkvelden ble utrulig fin. Koselig og lunt hus, veldig god mat - det var kalkun med mye tilbehør, guttene elsket maten. Det var mye prat og mye latter, onkel Asbjørn har alltid gode historier på lager.

I dag er siste dagen til Ivar Andre, han drar hjem i morgen tidlig, noen dager før Philip og jeg. Dagene har gått så fort Hjerte.

Nyeste kommentarer

12.07 | 13:15

Hei. Ja jeg skal sende katalog til deg og sjekke ut hva som er ledig på Prime Blue 4. Sender deg svar på mail :).

...

Hei, vi bruker den som du har vært på, jeg har faktisk ikke prøvd noen andre. Men vi har vært fornøyde med den :).

03.07 | 13:20

Didim er nydelig og det høres ut som dere koser dere! Hvor anbefaler du å ta tyrkisk bad? Jeg har vært på en nede i ei bakgate til venstre for Ataturk (Sultan)

27.06 | 19:36

Ksn jeg få tilsendt katalog over prime blue5?
Er det flre penthose leiligheter igjen på primeblue4? Var der å titta i fjor sommer
På to penthose leiligheter.