Familien Sletten

Her handler Ivar Andre fiken, det er sesong for det nå og de smake nydelig. Gøy å handle her på markedet. Ivar Andre selv spiser ikke fiken, men ville kjøpe med til de som passer hundene våre. Ivar Andre dro hjem til Norge i går.

Nå er Ivar Andre i Norge igjen, Linnea og jeg kjørte han til flyplassen i Izmir.

Vi hadde en koselig tur til flyplassen, stoppet ved restauranten Kircicegi i Søke. Vi bestilte masse forskjellig mat, syns det er skikkelig god tyrkisk mat her. Og servicen er god, han vi hadde pratet bare tyrkisk, men det gikk helt greit.

Etter at vi hadde levert Ivar Andre på flyplassen, bestemte vi oss for å prøve å finne IKEA. Stoppet på en taxiholdeplass rett utenfor flyplassen, for å spørre de litt om hvilke retning...

De var ikke helt sikre de heller, så det ble til at jeg googlet det, men dessverre kan man ikke kjøre etter GPS på tlf, det blir altfor dyrt.

Plutselig kjørte en av taxisjåførene opp på siden vår og sa: "Follow me" og vi bare hengte oss på taxien. Det tok nesten en halv time fra der vi var til vi kom frem til IKEA. Og vi lurte virkelig på hva den taxisjåføren tenkte, skulle han ha penger for dette eller bare litt driks eller hva? Men for en fantasisk mann, når vi fikk øye på IKEA, svingte han bare til siden og vinket oss videre. Vi hadde ikke noen mulighet til å stoppe der, midt i all trafikken og ropte bare: Tesekkurler!!!. Som betyr tusen takk.

Tenk at det finnes så snille mennesker, som fulgte oss hele denne veien for ingenting. Både jeg og Linnea var imponert og fikk så dårlig samvittighet, hadde vi enda fått takket han ordentlig.

I fjor ryddet vi ut, ga bort og kastet alt som hadde vært "gutterommet", også kalt blårommet. Og nå holder vi på å møblerer det, har kjøpt seng og nå i dag fikk vi kjøpt nattbord, kommode og lamper.

Så nå blir det skikkelig fint der, nå er det Linnea som ligger der og hun har montert sammen ene nattbordet i kveld - jeg ble imponert. Det er en grunn til at jeg veldig sjelden kjøper ting på IKEA og det er all denne monteringen.

Nå er klokken snart 0230 og jeg får ikke sove. Ligger å hører på en lydbok.

I morgen eller i dag blir det egentlig, skal jeg og Linnea kjøre Ivar Andre til Izmir flyplass, han skal hjem til Norge. På mandag skal han på høgskolen på Elverum.

Lurer på om jeg hadde greid å funnet veien til Ikea, når jeg først er i Izmir. Har aldri vært der, men jeg får søke litt på google map og finne ut hvor det er. Kunne tenkt meg å kjøpt noe småtteri til leiligheten.

I går dro vi på 3dje stranden, det er noen underlige navn på stranda egentlig. Som jeg har skrevet tidligere så er det blitt veldig fint der, stranden har alltid vært fin, men de har gjort det så fint rundt omkring der. Og det er mindre folk her enn på Altinkumstranda.

Vi var også for første gang siden vi kom hit for litt over en uke siden, en tur på strandpromenaden i Altikum på kvelden. Syns det er veldig vakkert der og mye folk som ruslet langs promenaden. Vi spiste nydelig mat på Ikbal`s restaurant.

I dag har vi hatt hjemmedag, det bestemte vi oss for i går. Vi tar alltid en "ryddedag" ute, en slags dugnad.

Linnea, Eva og jeg dro til gartneriet og her er det virkelig morro å handle blomster. Både pga pris og utvalget, vi hadde på forhånd bestemt oss for å kjøpe slike typiske rosa sydenblomster. Og det kjøpte vi flere av, de er jo så vakre. Kjøpte en megastor brun potte, som vi satte utenfor inngangen og der ble det plantet en høy slik rosa og en lav. Må seriøst finne ut hva de heter.

Og så kjøpte vi flere rosa og plantet ved inngangen til komplekset.

Vi kjøpte også en Jasmin. Vi har egentlig hatt både slike rosa og Jasmin blomster tidligere, men de tok fullstendig overhånd ved trappeoppgangen til komplekset. Så nå har vi plantet dem litt på avstand.

Ivar Andre tok en pause fra studiene og ble med Gunnar og klipte trær og planter og ryddet vekk, det var så fint når vi kom tilbake fra gartneren.

Etterpå stekte og ordnet Eva og Gunnar med vafler og vi satte bord og stoler nede der vi har ryddet - satt der og koste oss.

Ivar Andre har bestilt seg returbillett i dag og reiser hjem på lørdag, da han skal på skolen på mandag. Han og 3 av mine tantebarn kommer nedover hit på torsdag, så da blir det liv i penthousen i Ege apt.

Vi gleder oss til dette 💔.

Klokken er 2030 og jeg sitter ute på balkongen og hører gresshoppene synger for full hals.  I dag har vi vært på 3dje stranden, sjelden jeg er der, men det har blitt utrulig fitn der.  Og vannet er som vanlig her langs Egeerhavskysten, helt krystallklart. Og solen skinner hver dag, så man behøver ikke være bekymret for været.

Vi spiste middag nede ved stranden før vi dro hjem, det var forresten veldig god mat - jeg spiste køfte. Ivar Andre har sittet hjemme og studert i dag også, så jeg, Linnea, Eva og Gunnar som dro.

I går var Ivar Andre med oss på tur, da var vi alle 5. Det er bare oss i blokka nå, av de norske. Vi hadde en veldig koselig tur i går, startet med landsbyfrokost rett utenfor Akkøy. Eva og Gunnar hadde ikke vært der før og heldigvis syns de det var koselig der og nydelig mat.

Vi dro videre til Sirince, jeg greide å kjøre noe feil og det ble en stor rundttur oppi fjellene. For de som er kjent der, kom vi ikke opp den fine asfalterte veien og til den store parkeringsplassen. Neida, vi kom liksom rett inn i landsbyen på helt andre siden.

Hadde noen fine timer der, ruslet rundt og satt på en koselig kafe. For de som ikke har vært oppi den gresk/tyrkisk landsbyen, så anbefaler jeg å ta en tur dit.

Vi avsluttet turen med middag i solnedgangen ved Apollo templet.

Nå er det blitt kafe i parken rett ved oss, så vi tenkte å rusle bort dit å se hvordan det er der.

Nyeste kommentarer

07.02 | 15:16

Kjempefine sider med god informasjon om alt. Du er dyktig.

29.01 | 00:13

Hei til dere som drømmer

Om egen selveier leilighet i vakre Didim området. Har selv kjøpt i nye Primeblue 4 og angrer ikke. Nærhet til fin strand m.m

14.07 | 12:15

Ja det er heis i Prime Blue 4 :)