Familien Sletten

Nå er ferien over for denne gangen og jeg syns jeg har hatt en fin sommer.

Jeg og Isabelle (niese) dro på Norgestur, den var på en måte godt planlagt, men så snudde vi om på hele turen vår pga værmeldinga.

Det gjorde at vi hadde fint vær på hele turen vår, nesten ihvertfall. Vi skulle starte i Bergen, men Bergen ble kuttet helt ut.

Vi startet med å reise til Stavern, der fikk vi så vidt fikk tak i et rom på en Folkehøgskole. Men der var det knallfint å bo, stort nyoppusset både rom og bad, så der hadde vi det bra.

På kvelden dro vi på besøk til en gammel skolekamerat av meg fra sykepleien, grillet og koste oss. Var utrulig koselig å treffes igjen.

Vi dro videre nedover hele sørlandskysten, og var innom hver liten by og hadde det skikkelig fint. Solen skinte og det var artig å se de forskjellige stedene. Men når vi snudde om på hele ruten vår og avbestilte hotellene vi hadde booket, startet overnattingsproblemene, i Kristiansand fantes det ikke et hotelrom å oppdrive.

Her var vi heldige og fikk bo 3 netter hos en annen skolekamerat fra studietiden. Så vi hadde fine dager i full sol på bystranda i Kristiansand. Der dro vi også til Vennesla og gikk en spennende tur langs elva, gjennom tunneler og over bruer – i en ca. 4 kilometer lang tømmerrenne.

Så dro vi videre til Lindesnes og ut på fyret. Det var så koselig langs veien ut til Lindesnes, med båtnaust og svaner i vannet - idyllisk. Når vi var ute på fyret blåste det skikkelig og jeg hadde feil klær på meg, en kjole som jeg måtte holde på for at den ikke skulle ta til værs.

Den kvelden kom vi frem til Stavanger og der ble vi i 5 døgn, der hadde vi greid å ordne med hotelrom. Og det var bra for der hadde vi ingen kjente vi kunne spurt om overnatting.

Vi hadde 5 fantastiske dager der, vi forelsket oss i byen. Sol, brygge, fargegaten, idyllisk liten innsjø midt i byen med svaner og andre fugler. Utrulig mye å se på. Og vi var to dager ute på Sola strand, den var bare så fin. Hadde med oss mat og lesestoff og koste oss skikkelig, det var som å være i syden.

Spiste mye god mat på hele turen, det hører med. Alltid spennende å finne gode restauranter når man er på tur, da anbefaler jeg å bruke Tripadvisor.

Siste uken var jeg og Isabelle på hytta som jeg har utenfor Oslo og der var det også knallvær. Nesten for varmt til å sitte ute i solen. Jeg og Isabelle har vært mye sammen denne sommeren og det har vært utrulig koselig.

Etter at jeg begynte i min nye jobb har jeg mye fri ettersom jeg jobber i medlevturnus. Tenker at jeg etterhvert skal jobbe ekstra i friukene mine, i en annen kommune, men nå i sommer skal jeg bare nyte de friukene jeg har mellom jobbingen.

Så nå er jeg på hytta på Kvamsfjellet, det har vært noen fine dager. Det har vært sol fra morgen til kveld, noen ganger så varmt at jeg har måttet gå inn i hytta og avkjølt meg.

Det er veldig koselig å være her fordi rundt meg er det mange slektninger som har hytte og noen av dem er her nå. Og det er langt imellom jeg treffer noen av dem, så da er det ekstra koselig å treffes her.

En venninne av meg har også hytte rett ved siden av her, så i går gikk vi en fin tur i varmen. Jeg følte meg som et sprengt tomat i hodet, og såg nok slik ut også, men ellers veldig bra.

I går kom min bror Runar, Åsne Oline og Tord innom en tur med ørret til oss, jeg har ikke spist helt fersk ørret på mange år. Det smakte himmelsk.

På kvelden hadde vi (Ivar Andre og Isabelle) en ekstra fin kveld, kl 00 dro vi til Årvillingen med kajakk. Det var helt stille på vannet og himmelen og vannet lå farget i de vakreste rødfarger, og med Rondane i bakgrunnen måtte det bare bli vakkert.

Ivar Andre og min niese Isabelle har vært her sammen med meg selv om de kjørt opp og ned til Vinstra på jobb.

Nå er kl 09 og det blåser og regner ute, men da er det ekstra koselig å være inne og fyre på peisen. Reiser ned igjen i dag jeg også sammen med Ivar Andre og Isabelle.

Jeg har alltid elsket å være på hytta vår, og jeg brukte den mye når jeg bodde i Oslo. Var her også mye når guttene var små, men nå har den stått ubrukt i altfor mange år.
Det er alltid mye å gjøre når man har hytte og ettersom jeg har vært alene i mange år, har mye blitt stående ugjort. Heldigvis er Ivar Andre ivrig på å gjøre ting og tang og er nå ferdig med å murt opp igjen en stor mur som holdt «hele» plenen på plass. Jeg er så glad og takknemlig for dette og nå har vi (han) fått på mye ny matjord og sådd, så da blir det så bra.

Akkurat nå sitter jeg i skyggen og ser utover sjøen, og skriver på bloggen. Når Linnea og jeg kom hadde Ivar Andre kjøpt et ganske stort basseng og plassert slik at vi ser rett ut på sjøen. Så der har Linnea og jeg tilbrakt mye tid i dag, var utrulig deilig. Snart kommer Ivar Andre hjem fra jobben, og da skal vi spise mat fra Annis på Ringebu. Ivar Andre har bodd her på hytta siden hytteforbudet ble opphevet og jobber i Oslo, men om en ukes tid flytter han hjem til Vinstra og skal jobbe der i sommer.

Han er nå ferdig med første året på sykepleien og til høsten skal han i sin første praksis.

Lenge siden jeg har skrevet noe her og mye har skjedd siden sist.

Det skjedde det som vi egentlig ikke hadde trodd var mulig, gutten som drepte Laura Iris anket saken til Høyesterett. Og da blir familien gående å vente på hva høyesterett bestemmer seg for og svar på det kommer ikke før til høsten. Så nå skal vi altså gå i hele sommer og lure på om vi må gå gjennom hele rettsaken igjen for 3dje gang. Og for Iris sin aller nærmeste familie er dette grusomt og umenneskelig. Jeg er glad vi har et rettsystem som gir alle en rettferdig rettsak og at man er sikker på at rett person er tatt og få riktig straff.

Men hvis denne gutten får saken gjenopptatt igjen, så er det nesten et hån mot rettsvesenet og de sakkyndige, som forøvrig er av de beste i landet.

Det er rart og vondt å sitte som pårørende i en drapssak og være på den uskyldige sin side, man føler at all fokus, hjelp og oppfølging er rundt den kriminelle. Merkelig greie, tenk hvis søskena til Laura Iris hadde blitt utredet for sine traumer og oppfulgt av de beste psykiaterne vi har i landet. Det må da være feil et sted, tror ikke man tenker over det før man er midt oppi det. Og jeg håper det er lenge til det blir begått et så brutalt mord igjen i Norge, håper det aldri skjer.

For få dager siden den 13 juni skulle Laura Iris fylt 18 år.

Nå er jeg på hytta vår utenfor Oslo, sammen med Linnea, søster til Laura Iris. Vondt å se hva dette har gjort med henne og alt hun har mistet i de snart 2 årene som har gått siden drapet. Det føles godt å være her.

I morgen er det 17 mai, det blir en annerledes 17 mai enn vi noen gang har opplevd. For det første skal jeg jobbe, det har jeg aldri gjort tidligere. Og så er det korona, nå er vi vant til å høre at vi skal holde oss hjemme, men jeg husker første gangen jeg hørte Erna Hagen informere om hvordan vi skulle forholde oss. Hele Norge skulle stenges, jeg for min del lever et stille og rolig liv har jeg funnet ut, merker nesten ingen forandring. Det som gjør at jeg virkelig har merket korona viruset er at jeg egentlig skulle vært i TerraceBC i Canada akkurat nå, og der er det strålende vær og jeg skulle så gjerne vært der. Og ikke kan vi reise i nærmeste framtid heller, så vi får bare håpe at onkel Asbjørn på 84 holder seg sprek.

Det som blir vår feiring i morgen her på jobben er at vi skal henge flagg utpå verandaen, vi skal spise god frokost. Vi skal spise middag ute og så håper jeg at vi hører noen hornmusikk i løpet av dagen. Jeg elsker slik 17 mai musikk, beste jeg vet.

Ønsker alle som følger meg her inne en fredelig og god 17 mai - vær sammen med noen du bryr deg om eller som trenger å være sammen med noen. Det er en trist dag å være alene på.

Nyeste kommentarer

07.02 | 15:16

Kjempefine sider med god informasjon om alt. Du er dyktig.

29.01 | 00:13

Hei til dere som drømmer

Om egen selveier leilighet i vakre Didim området. Har selv kjøpt i nye Primeblue 4 og angrer ikke. Nærhet til fin strand m.m

14.07 | 12:15

Ja det er heis i Prime Blue 4 :)